Et køretøj der ikke selv er handicappet

Vil du have et køretøj der er nemt at bære og placere i en bil,? 

Et der er så smalt at det kan køres indendørs, men som også er istand til at køre off-road, på græs, gennem mudder, op af kantsten, i skoven og på stranden

For folk med normal balance, er det ret nemt, køb et 2 hjulet elektrisk løbehjul eller en mountain bike.

Men for ældre, handicappede eller bare folk med balance problemer, er det ikke sikkert at et 2 hjulet køretøj er løsningen.

De letteste "konkurrenter", der er smalle nok til at køre indendørs og lette nok til at blive løftet ind bagi en bil, kører typisk 6-10 km/t. Hvis de kan køre stærkere, 15 eller 30+ km/t som handicap scooter eller 3 hjulet knallert, vejer de typisk omkring 100 kg, og kan absolut ikke være i en alm personbil.


Hvad hvis du kunne få det bedste fra begge typer køretøjer?

Lille nok til at tage med dig i bus og tog, endda helt uden særskilt billet

Med 3 hjul og en motor i hvert hjul så den er istand til at køre i terræn, ad større kantstene eller endda via fjernbetjening, op eller ned ad trapper.

Med en topfart du selv bestemmer, som 5 km/t indendørs handicap scooter, 15 km/t udendørs, eller som 3 hjulet knallert efter behov.

Et smalt indendørs køretøj er typisk ikke velegnet til høj fart eller offroad terræn, hvis det har 3 hjul og en fører uden balance til at føre et 2 hjulet køretøj, men det er der også tænkt på, med baghjul der kan stilles ind eller ud, fra 50 - 80 cm i bredden.


Hvis køretøjet samtidigt består af "standard" produkter, og sælges i store mængder, fordi det ikke "kun" er et køretøj til handicappede, så kan det også produceres til en konkurrencedygtig pris


Det køretøj er ved at blive udviklet. De to første kørende prototyper står allerede i garagen.



PRODUKT BESKRIVELSE
L3WO - Lightweight 3 Wheeled Offroad Vehicle


Tag den med dig, kør overalt, få friheden tilbage

Bygget af standard komponenter


Styr, batterier, og meget andet er standard komponenter man også finder på cykler, løbehjul, sågar på både og i fly. Dermed er det muligt at bygge et køretøj væsentligt billigere end mange af dem med special designede dele eller komponenter. Det er også billigere og nemmere at få reservedele

Udviklet af brugerne


L3WO er designet og bygget til at møde specifikke behov hos opfinderen og skaberen af køretøjet som har et medfødt handicap, Cerebral Parese, CP eller spastisk lammelse. Ude af

stand til at føre et 2 hjulet køretøj, og med traditonelle 3 hjulede knallerter eller mortorcykler for tunge til at medbringe i egen bil, til forskellige events. Men ikke så handicappet at en kørestol er løsningen, blev L3WO udviklet, til at løse behovet for et elektrisk "løbehjul" på 3 hjul, der både er hurtigt og let, og med mulighed for præcis det sæde eller den støtte der er behov for.

Som en ekstra bonus, med træk på alle 3 hjul, er den også istand til ikke bare at følge med andre almindelige scootere, men også at køre mere offroad pga øget vejgreb

Hurtig og kraftig


Med 3 motorer, en i hvert hjul, på 300 effektive kontinuerlige Watt, der styres enkeltvis, så f.eks. hjulspind undgås, så er den ikke alene istand til at køre offroad, den er også rasende hurtig i accelerationen op til den programmerede tophastighed, 45 km/t som stor knallert, men den kan begrænses til mindre. Til indendørs brug findes der et særligt program hvor tophastighed og acceleration er begrænset, og til offroad brug, et særligt program der forhindrer hjulspind.

Til vejbrug kan den begrænses til hastigheden for en "kørestol", 15 km/t hvis man ikke ønsker en knallert, men en ubegrænset udgave til rent offroad brug kan også være en mulighed, eller hvad med et 3 hjulet løbehjul

Let og transportabelt


Fra begyndelsen har målet været at designe et køretøj der er så let som muligt. De fleste brugere skal være istand til at løfte det ind i bagagerummet på en bil. Det skal kunne foldes sammen som et løbehjul, med aftagelige sæder, og lille nok til at blive regnet for håndbagage i tog og busser i de fleste lande.

Du skal også kunne trække det op ad trapper, hvis du da ikke vælger at bruge fjernbetjeningen til at få køretøjet til selv at forcere trapperne (uden fører)

Sikkert



Kulfiber pladen som stellet pt består af (i en endelig produktion bliver det i plast), har særlige zoner som virker stødabsorberende. Et 3 hjulet køretøj vil altid være nemt at vælte i et sving, men med motorer i hvert hjul er der vægt placeret "i hvert hjørne" istedet for blot i midten som på de fleste 3 hjulede knallerter eller handicap scootere. Bredden på 80 cm som den kan stilles ud til, er også lidt bredere end de gængse handicap køretøjer

Patenterede løsninger der giver frihed


L3WO bygger videre på nogle smarte principper, bl.a. udtrækkelige baghjul. Den kan dermed være så smal som de smalleste handicap scootere, eller lidt bredere end de bredeste, eller alt der ind imellem. 


Med brug af et skinnesystem der også bruges i bl.a. fly, bliver den ikke bare let og stærk, men også med mulighed for at udskifte sæder, køre uden sæde, eller med dobbelt sæde til 2 personer. Eller hvad med at transportere gods, og dermed gøre den interessant ikke bare for de handicappede, men også vognmænd, flyttefolk, varetransport, i lager haller og mange andre steder.


Det er brugeren der bestemmer hvordan og til hvad L3WO skal bruges

Hvem er vi?

Teamet bag L3WO

Kim så behovet for et let køretøj, ikke kun til de handicappede, og søgte på markedet i årevis, men dem der blev fundet var enten lette og langsomme, eller hurtigere, men så tunge at de ikke kunne medbringes i en bil. De lette og langsomme kunne typisk heller ikke køre i ujævnt terræn, og de store og tunge var for store til at køre indendørs.

Så hvorfor ikke bygge et køretøj selv. Med hjælp fra familier og venner, blev den første prototype designet på spisebordet, svejset sammen i garagen. Det var basalt set et alm. løbehjul som forende, en aluplade som stel og bagenden af et offroad skateboard, der stod færdig i sommeren 2022. Den var dog ikke ideel, så næste udgave blev påbegyndt, hvor alle erfaringer fra den første blev taget med, sammen med en del forbedringer. Anden prototype, L3WO-2 blev  klar til prøvekørsel i august 2023